dinsdag 17 december 2019 - 16:00

Ga voor een mix van media!

Een gebrek aan middelen waarmee je efficiënt campagne kan voeren, is er niet. Het is aan jou om ze je toe te eigenen. De getuigenissen in dit nummer geven je een indruk van de creativiteit die sommige delegees reeds aan de dag leggen om een campagne op maat te kunnen voeren.

Delegees met inspiratie

Er zijn evenveel campagnes als er bedrijven zijn, dat kan je niet genoeg benadrukken. Alvast heb je hier enkele voorbeelden van delegees die dit begrepen hebben en er hun verbeelding op losgelaten hebben. 

Wanneer humor rijmt met syndicaal werk

Tijdens de verkiezingen van 2016 verspreidde wel iedereen flyers en affiches. Op een gegevens moment hebben wij, om wat meer op te vallen en om de verwezenlijkingen die we als syndicale delegatie hadden neergezet in de verf te zetten, een parodie gemaakt op de rubriek “De coach” van het toen erg bekende programma “Iedereen beroemd”.

Met een trainingspak die wel van de jaren 80’-90’ trok ik samen met collega’s de straten van Antwerpen op om met een aanstekelijke humor en slechts enkele smartphones eigen opnames te maken van “De coach”. Dat vond iedereen grappig natuurlijk. Nog steeds wordt er soms over gesproken. Nu denken we opnieuw na om weer iets anders te doen dan de traditionele campagne om te scoren bij de collega’s. Want het is zo dat onze boodschap bijblijft.

Eric Lambert, Petroleum

Een website op maat van het bedrijf

Relevante informatie gemakkelijk en op tijd verspreiden aan de honderden collega’s op het bedrijf, daar had onze delegatie echt nood aan. De werknemers werken in ons bedrijf op verschillende momenten en in verschillende afdelingen. De ABVV-delegatie heeft daarom een eigen site opgezet die uit drie delen bestaat: algemeen syndicaal nieuws (vb. acties), verslagen van het CPBW of de OR, en ten slotte contactgegevens van de delegatie. Zo geven wij duidelijke de informatie weer en blijft alles toegankelijk ook voor wie niet altijd met ons in contact staat. Onze collega’s spreken er ons soms over aan, dus zo weten we dat het gelezen wordt.

Momenteel gebruiken wij geen sociale media als Facebook, maar we denken er wel over na wat we kunnen doen. We denken bijvoorbeeld aan een systeem om berichten te versturen naar iedereen die zich vrijwillig bij ons inschrijft, zoals meldingen van publicaties op de site, breaking news uit de onderhandelingen, enzovoort.

Anthonie De Lausnay, Scheikunde

Collega’s op hun gemak stellen met Facebook

Voor mijn syndicale communicatie heb ik een Facebookprofiel gecreëerd. Het is een medium dat me veel opgeleverd heeft, vooral het feit dat ik contact leg met werknemers die soms moeilijk met hun delegee praten omdat ze denken dat het management meekijkt. Als ik daarop iets publiceer, dan reageert niet iedereen noodzakelijk, maar ze ik weet wel dat er op het bedrijf soms over gepraat wordt of dat men mij via Messenger een privébericht stuurt met vragen. De collega’s zijn wel tevreden dat ze via mij zo de recentste planning te weten komen, of de laatste voordelen die voor het bedrijf gelden.

Door via Facebook te communiceren kan ik ook de werknemers informeren die ik niet zo vaak kruis, ik probeer namelijk alle werknemers te contacteren. Gezien het feit dat niet iedereen toegang heeft tot een computer om uitgebreid te lezen, is het wel gemakkelijk dat er Facebook is. Ik heb meteen hun aandacht met een berichtje, en zo hoef ik hen ook niet te storen met te veel informatie.

Marie Lardinois - Scheikunde

Een syndicale krant, simpel maar efficiënt

De vraag rees in ons bedrijf hoe we het dagelijks syndicaal werk kunnen meedelen aan de rest van onze collega’s. Daarom hadden we ooit besloten een syndicale krant met de naam “Le Canard Rouche” (De Rode Eend) op te maken. Het gaat om een maandelijkse publicatie die we verdelen over alle werknemers, die verspreid werden over verschillende sites. Het gaat om korte informatiebulletins die bovendien eenvoudig zijn voor iedereen. Wat sterk geapprecieerd wordt, door om het even welke kleur…

Op twee pagina’s hernemen we de actualiteit in het bedrijf, het werk dat we hebben verricht, net zoals de campagnes van het ABVV, zoals Fight For €14. Eveneens brengen we nieuwigheden voor het voetlicht met betrekking tot de rechten van de werknemers. En dat allemaal geheel onafhankelijk van de directie.

Michel Leurquin, Maatwerkbedrijf